Blandade konditioner i Hanabäcksliden

For ut till stugan måndag kväll. Var framme 2130 UTC. Det började inte bra: När jag skulle bära in mottagarpaketet bar det sig inte bättre än att jag steg fel på trappsteget. I mina försök att rädda vad som kunde räddas, fick jag en del blåmärke på benen. Apparaterna klarade sig väl förutom att en kabel jag råkade få tag i slets sönder. Fick börja med att löda ihop kabeln. Tur att Peter S gasdrivna fanns i ryggsäcken.
När jag väl fick igång apparaterna var det blandade konditioner. Vid 2200 gick t ex Paraguay 1020 svagt och Cristal 1470 fint. Sedan gled konditionerna norrut, Venezuela , Colombia och Puerto Rico hördes på många frekvenser. Lite av de östligaste kanadensiska stationerna gick riktigt fint. Strax före soluppgången började övriga Nordamerika höras allt bättre. Främst var det Stationer kring sjöarna som hördes bra. Det fanns massor av ON med fina signaler på t ex 980 och 1310. Även lite signaler från BC kom igenom.
Spelade in 1220-1410 hela natten på SDR-IQ men det gav nog inget speciellt även om det fanns intressanta colombianer på låga 1340 och 1360 mmm


I väntan på en komplett logg :

1240 Radio Maria Santo Domingo verkade ha en lokal annonsering.
1290 WHIO Dayton dominerade frekvensen
1350 WEGA Las Vegas PR kallar sig numera Nueva Favorita La Frecuencia del amor
860 Mundial 8-60
970 Super Radio tryckte ner WSTX. Man hade ett religiöst program, vilket gjorde att jag stannade till i tron att det var något annat.
1230 YV station spelade nationalhymnen 02.30. Vad kan det vara. Calidad och WNIK var för starka
1000 RCN Cartagena dominerade med Nocturno RCN, men vad var det som hade religiöst program från Vatican Radio och UTC-5 därunder?
610 Bolero AM gick njutbart
580 OID som jag tror var något annat än PR.


Tyvärr visade det sig en störning som var ganska besvärlig under 1000 kHz. Täckte 5 kHz med 50 kHz lucka och lät nästan som en vanlig elstörning. Helt klart bäst på 333 antennen så det är något som kommit igång nere i Fors.

Inga kommentarer: