Snöskottning, ryggont, antennkoll 20071212

Idag vid lunchtid besökte jag stugan för att kolla hur det fungerade att skotta. Det fanns c:a 30 cm ihopfrusen snö efter senaste tövädret. Jag högg upp snön med spade och körde undan med snöbjörnen men insåg snart att detta inte var bra för mitt ryggskott. Mitt under skottande kom en man med gevär på axeln och stövare i släptåg. De jagade hare men klagade på hartillgången. Han berättade att det fanns gott om ugglor och att han faktiskt haft en hornuggla som häckat i ett träd på hans gårdsplan. Två ungar hade blivit flygga. Hur det nu var så kom jag att berätta om bekymret med snön. Han gav mig då namnet på en kille i Fors som hade snöslunga till traktorn och säkert skulle kunna göra jobbet.

Antennkollen visade att jordkabeln vid balunen till 296 hade slitits av när snön fallit från träden. Kabeln förlängdes så det skall inte kunna hända igen. Skarvningen bör nog kollas upp och lödas senare.

När jag for hem tog jag vägen över Fors. 296, 317 och 370 hängde fint så långt jag kunde se.

Inga kommentarer: