Sportlovskul i Hanabäckliden

3.3.2009
Nu var det dags för att kolla de antenner som jag inte hann med i december. Betydligt jobbigare den här gången, eftersom snödjupet var nästan metern. Även med snöskor sjönk jag ganska djupt. Jag gick längs 245 som jag visste var av vid första hygget. Skarvade ihop och lödde och fortsatte c:a 500 meter. Jag klippte av antennen vid en gammal skarv och kontrollmäte. Minst ett brott längre bort. Sträckte, skarvade ihop, lödde och isolerade. Tog mig dryga timmen att komma ditut. Tillbakavägen tog bara 10 minuter.

4.3.2009
Ibland ångrar jag att jag förlängde La Plata antennen. I djupsnö i lite stenig terräng är det inte alls kul att dra sig fram dryga kilometern, vilket jag gjorde idag. Som jag kom fram till igår så fanns det ytterligare ett avbrott. Någon hade dragit ett skidspår på den längst bort belägna myren och tagit med sig antennen. Jag kapade helt sonika de sista 200 metrarna och tänker flytta jordpunkten till en punkt i östra kanten av myren när tjälen gått ur jorden. Längden blir då uppskattningsvis 1200 m. Jag var rejält slut när jag pulsat fram och tillbaka och orkade faktiskt inte att försöka få ihop brottet. Antennen är därför numera ojordad och c:a 750 meter, vilket ju inte är så illa.

Inga kommentarer: