Äntligen skarsnö den 12 mars 2010

Jag gav mig ut till antennskogen i Hanabäckliden idag på förmiddagen. Jag hade misstankar om att flera av antennerna var av efter den kraftiga blåsten kombinerad med halvmetern nysnö för några veckor sedan. Jag hade ju bra östkustkonditioner när Janne Edh i Fredriksfors, Delsbo, tyckte det var fint mot västkusten. Dessutom gick LA förvånansvärt bra på 296 senast jag lyssnade, bättre än på 279. Jag åkte runt till de olika balunerna och det visade sig att 156, 221, 245 och 261 var hela, övriga hade brott. Jag kollade därför direkt 279 grader, den var bara 150 meter lång. Ett omkullblåst träd hade dragit av antennen som hängde nere i snön bitvis på c:a 300 meter. Jag fixade till det hela så nu är den förhoppningsvis hel. Forskade också lite kring glidförmågan hos smala plastskidor. Jag tog av mig skidorna när jag skulle jobba med en skarv. Råkade stöta till en av skidorna som åkte på den andra och gemensamt for de 150 meter utför backen! Tog mig nog en kvart att pulsa iväg och hämta dem.
Våra NA antennerna går ganska högt och fritt över en ås och jag skulle tro att de är av där. Det syns inga fel över hyggena. Möjligen är 333 grader av i backen nedanför den norra vägövergången. Jag skall ge mig på dem kommande vecka. Känns inte så viktigt med västkustantenn längre...

Inga kommentarer: