Antennöversyn inför säsongspremiären 13-20 augusti 2010

Snart är det dags för säsongspremiär. Känns lockande. Har ägnat ett par dagar åt antennkoll. Började fredagen den 13! Som vanligt var 279 grader avklipp vid saltstenen på hygget. Jäkla älgar. Stora är de också, ca 5 meter för att nå antennen. Dessutom kan de använda avbitare. 296 och 317 var också avklippta. Därefter bortsläpade av älgar. Lagade 279 samma dag.
Den 16 var det dags för 296. Fanns ett brott vid jordningsmotståndet. I övrigt OK. Lagades. Den 18 gav jag mig på 317. Fick en smärre chock då jag började vid balunen. Både antennen och koaxialkabeln avklippta vid balunen. Lödde om kontakten på kabeln och gav mig ut på jakt efter resterna av antennen. Fick så småningom fram 300 meter av tråden upp till högsta punkten. Det fattades knappt 200 meter! Beslöt mig för att fixa detta senare eftersom jag inte hade med mig varken kabel, kompass eller snitsel. Den 19:e var utrustningen komplett, så nu är antennen fixad fram till skogsbilvägen. Hade planerat in lite blåbärsplockning samma eftermiddag men en regnskur gjorde det mindre lämpligt

Inga kommentarer: