Besök hos Hasse i Johansberg, Bergdala den 7/11 2012

När jag var hos mina döttrar i Göteborg passade jag också på att besöka Staffanstorp, Vinslöv och inte minst Johansberg, Hasse Mattisons stuga i Hovmantorp. Nästan nästgårds för mig som ångermanlänning.
Hasse och jag hade kommit överens om att träffas på Värdshuset  Flustret i Lessebo. Man håller till i en imponerande gammal disponentvilla uppförd 1915 intill Lessebo Handpappersbruk . På värdshuset serverades en prisvärd buffélunch. Hasse visade runt i lokalerna. Bl a tittade vi på en väldigt trevlig konferenslokal på tredje våningen, en lokal som skall utnyttjas vid ARC/SWB DX-konvent 2013. Sedan bar det iväg till Bergdala där jag inkvarterades på Bergdala Värdshus.
Vi tog oss också en snabbtitt i glasbruket i Bergdala. De flesta har nog någon gång träffat på ett handblåst glas med en blå kant. Det kommer med stor säkerhet från Bergdala Glasbruk och deras serie Blå Kant. Sandra Pallin är konsthantverkare och  jobbar sedan en tid tillbaka på Bergdala Glasbruk.  Man kan läsa mera på Sandras hemsida


Resten av dagen tillbringade vi i stugan i Johansberg där vi pratade DX-minnen. Vid midnatt bröt vi upp efter att ha konstaterat att det inte var några höjdarkonditioner på mellanvågen.
Morgonen därpå åt jag frukost på värdshuset/vandrarhemmet. En helt magnifik frukost med bla fil, flingor, fem mycket goda mackor, kaffe, juice mm. Övernattning på Berdala kan jag helt klart rekommendera. Jag fick också höra ett litet föredrag om Berdala Glasbruks historia innan jag begav mig bort till Hasse för att kolla morgonkonditionerna, som tyvärr visade sig vara mediokra. Vid tiotiden satte jag mig i bilen för vidare färd till svåger och svägerska i Vinslöv.
Ett stort tack till Hasse för perfekt värdskap och stor generositet.

Inga kommentarer: