Antennprovare

Eftersom våra antenner är jordade genom balunen i ena änden och en resistor i andra änden är det möjligt att på ett ganska enkelt sätt mäta funktionen utan att gå kilometervis i skogen. Hur man kan göra kan du läsa mera om du klickar här!
Jag har tidigare burit med mig en digital multimeter, en resistor, ett litet jordspett och ett 9 volt batteri när jag har testat. Idag har jag byggt in alltsammans i en liten hemgjord plastbox.

Lådan, som är gjord av styrenplast och limmad med aceton, innehåller följande

1 st mätare som suttit som effektmätare i utrustning som en bekant till mig använt vid sändning
1 lysdiod
1 st PNP transistor BC557 som körs som emitterföljare
4 resistorer: 560 x 2 , 100k och 10k (anpassas efter instrumentets känslighet)
2 polskruvar från ELFA
1 strömbrytare som tagits från gammal utrustning
1 st batteri 9V

Funktionen är enkel:
Antennen kopplas till röd anslutning, jord till svart. Tryckning på strömbrytaren kopplar in batteriet och gör att det blir utslag på mätaren och grönt sken från dioden när antennen är hel. Mätarens utslag är justerat med 10k resistorn så att det blir fullt utslag om resistansen i antennen är 600 ohm. Oftast är resistansen högre, beroende på jordresistansen. Om utslaget börja gå ner mot halva skalan tyder det på att jordningen är dålig. Antenner gjorda av 1000DL kommer att ge lågt utslag p g a resistansen i själva kabeln.
Jag funderade ett tag på att göra ett uttag för att mäta koaxialkablar, men skippade detta eftersom det handlar om resistanser på max ett tiotal ohm och att det var svårt att få plats med en koaxialhona i lådan.

Inga kommentarer: