Antennjobb i Hanabäcksliden vintern 2008/2009



8 december
Bosse hade larmat om mycket snö och brott på 333 gradersantennen, så jag for ut för att kolla. Väldigt vackert där ute. Nästan knädjupt med snö. Förvånansvärt lätt att skrapa av snön på 333 och spänna upp den igen. Kollade på tillbakavägen även 317 och 296. Båda av precis över skogsbilvägen. Helt klart hade ett stort fordon kört förbi och rivit med sig antennerna, även 333 hade skador som tydde på det. Prärieantennen verkade inte ha så stora skador men det fattas flera hundra meter kabel på 296.


9 december
Om möjligt ännu bättre väder. Tio minusgrader, helt klart och vindstilla. Började med att rensa resten av 333 + de koaxialkablar som finns där i närheten. Fortsatte med att rensa koaxen till 317. Inga problem. Följde sedan 317 graders i nordlig riktning. Vid ett alldeles nytt skoterspår var antennen av. Reparerades, löddes inte. Fortsatte framåt. I närheten av korsningen med 296 fanns ännu ett brott. Reparerades inte. Rensade sedan hela vägen fram till skogsbilvägen.


10 december
Lite sämre väder: Mulet, blåsigt, -7. Rensade 296 från stugan ner till skogsbilvägen. Hel. Lagade brottet på 317 och bytte ut ett femtital meter längst upp på höjden. Resten av 317 syns från skogsbilvägen så det är nog bara att rensa från snö och koppla ihop. Tappade min gasdrivna lödpenna i snön, varefter den inte ville fungera. Skarvarna är därför inte lödda, markerade med kabelstump.


11 december
Grinigt väder: Mulet, -5 och en hel del vind. Fixade till resten av 317 ända ner till Forsån. En gran hade lagt sig över antennen ett femtital meter från jordpunkten. Kabeln hel förutom brottet vid skogsbilvägen. Lagade brottet. Riktigt jobbigt i backen. Halkade ner i ett dike, skulle ta emot mig i en liten gran, rev sönder mina tjusiga vantar. Hade tänkt skarva ihop även 333 men det andra arbetet tog sådan tid så det började skymma. Resten får anstå till i morgon då jag troligtvis även hinner kolla en del av 296.

12 december
Skippade det tänkta antennjobbet p g a mycket dåligt väder. Regn på de spåriga isbelagda vägarna gjorde att jag inte kände för att fara till stugan.

13 december
Jag for hemifrån 0830 för att kolla hur det såg ut uppe vid stugan. Här i Bonäset hade det just klarnat upp, någon minusgrad, vackert vinterväder. I Gullänget var det översvämning p g a att man plogat vägen och täppt till gatubrunnarna. Resten av Björnavägen var fin vit vinterväg. När jag tog av vid Nävertjäl visade det sig att det var oplogat. C:a 25 cm snö hindrar inte en fyrhjulsdriven Passat. Det fanns två mycket kraftiga breda hjulspår som slutade vid parkeringen till kommunens skidspår. Där plogade man just parkeringen, vägen struntade man i. Annan entreprenör kan jag tänka. Därifrån upp till stugan återstår 1 kilometer. En bit före stugan låg en björk tvärsöver vägen, längre fram ytterligare tre. Promenerade upp till stugan. Antennerna hade inte störande mycket snö på sig, det hade troligtvis blåst vid snöfallet. Jag insåg det mindre meningsfulla att jobba mera där uppe idag, vände bilen och for tillbaka mot stan. Det började låta betänkligt om något framtill i bilen, så nere i Örnsköldsvik for jag in på OK, hissade upp bilen. Alldeles fullt med snö framför kylaren, kring motorn och i hjulhusen. Spolade rent för att inte skräpet skulle frysa samman. Plogen, det ni andra kallar spoiler, hade gått sönder i en skarv, men är lätt att laga. Säg inte att DX-ing är tråkigt!

14 december

Gråmulet, -9. For i upp i avsikt att koppla ihop 333 och börja röjningen kring 296. Blev inte riktigt så. En stor sälg och en liten mindre björk hade knäckts i stugans omedelbara närhet. 296 hade återigen brott. Högg av björken med en slö yxa. Fixade så att trådarna kom fritt från aspen. Bytte ut 40 meter på 296. Lödde ihop antennerna. När jag for hem hade temperaturen stigit till -5. Trots det duggregn!

15 december
Var vid stugan vid 1200. Försedd med skidor och linjebyggnadsstång tog jag mig den knappa kilometern längs 296 ända ner till Forsån. Faktiskt var det riktigt jobbigt. Antennen hade givetvis fallit till marken när skogsmaskinen körde av den. Sedan kom frosten och ytterligare 25 cm snö så det var ganska jobbigt att få loss eländet. Det var lättare de sista 150 meterna genom skogen ner till ån. Hade tänkt gå samma väg tillbaka och sträcka upp tråden men jag hann bara sträckan i skogen innan det började mörkna. Genade via skogsbilvägen i stället. Var tillbaka vid stugan 14.45 och då var det rejält mörkt.
18 december
For egentligen ut för att lyssna men insåg snabbt att något var fel med antennerna. 222 och 333 var heldöda, 317 svag. Satte på mig skidor, ryggsäck mm och for att kolla. En massa toppar från gran och tall hade knäckts i den hårda vinden och dragit sönder koaxialer och FK 1,5. Jag lagade allt och kollade 296 och 317 genom skogen. De var hela där men jag var tvungen att dra undan ett antal toppar som hängde i trådarna.
21 december
I väntan på Hawaii (?) ägnade jag mig åt att göra sista jobbet på 296 som nu är hel och hänger fint hela vägen. Sträckte också 333 vid vägpassagen.
27 december
Jag gav mig ut i terrängen med mina nya snöskor på fötterna. Målet var att kolla varför 279 grader var heldöd. Ytterligare en talltopp hade ramlat ner och klämt av och ihop kabeln. Vid arbetet med att få ner talltoppen lyckades jag skada en skarv på 333. Var klar med antennjobb vid 0930. Skarvarna är inte isolerade och inte lödda! Hade inte denna utrustning med mig!
28 december
Mera problem med talltoppar. 317 av. Bytte ut 100 meter längst upp på höjden men hann nte med att lyfta upp den fastfrusna antennen hela vägen. Höjde den dock över skogsbilvägen.
29 december
Fixade resten av 317
10 januari
Fixade till 279. Gick med snöskor hela vägen. Ett brott efter drygt 200 meter hade gjort att den snötyngda antennen låg mest på marken. Två timmars jobb innan den var hel igen.
11 januari
Ännu en strålande vinterdag, soligt, någon plusgrad och vindstilla. Fixade 261 som var av på första hygget. En tall i myrkanten hade lagt sig över antennen. Gick hela vägen bort till jordpunkten. Hängde förvånansvärt fint de sista 500 meterna. Kollade även 245 och 222 över myren och spände upp dem.

Inga kommentarer: