Förberedelser i Hanabäckliden den 16 juni 2011


Hade igår fixat till fördelarboxen med nya BNC-kontakter. Dags att installera i stugan. Jag var på plats redan 0800. Inga problem med inkopplingen. Gav mig sedan på att kolla koaxialkablarna på 157 och 296 som inte hade mätt riktigt. Kortslutning i en skarv som dragits ut när träd lagt sig över kablarna. Fixat. Gav mig sedan på 333-an. Visade avbrott vid mätning. Kollade balunen. Hel! Hittade en skarv som gett upp. Lödde om! Fortfarande avbrott. Hittade inga synliga tecken på problem. Återstår att byta kabeln. Alla kablarna kommer in via en ventil i köket, in i ett köksskåp, genom väggen in till en garderob i lyssnarrummet! Vad hittade jag där? En helt avgnagd skarv som varit isolerad med vulktejp. Denna skarv var inte lödd, varför det blev avbrott när isoleringen försvann! Jag har lärt mig två saker idag:
Häng inte koaxialerna i luften!
Håll mössen borta!

Nu återstår att fixa 296 antennen. Bör hinnas med innan säsongen kommer igång i mitten av augusti.

Inga kommentarer: