Naturupplevelser i Hanabäcksliden

Fantastiskt vacker eftermiddag. Längs vägen mellan Nävertjäl och Fälltjärn fanns tusentals sidensvansar. Jag överdriver inte. Det var som att köra genom en två kilometer lång getingsvärm. På myren såg jag älg. Vid stugan fanns ekorrar som väntade på att bli utfodrade. Över hygget ner mot Forsån seglade en kungsörn (visst är det en sådan Bosse?). Ett par korpar och irriterade kråkor fanns också. Uppe i tallskogen såg jag en tjäder. Solen värmde och det behövdes eftersom det var ganska blåsigt. Jag rörde mig där uppe i c:a två timmar.

Givetvis kollade jag också lite på antenner. Mätte med instrument och kom fram till att alla är hela utom de där vi tidigare konstaterat brott. Lagade 270. Lödpennan ville inte fungera i kylan så det blev två olödda skarvar där jag ersatte c:a 40 meter gammal FK 1,5. Kollade sedan kabeln och balunen till 350. Började med att kolla balunen. Hel! Mätte koaxialkabeln. Kortslutning, visade 5 ohm. Inifrån mätte den 10 ohm. Alltså en kortslutning c:a 1/3 från balun. Där sitter en skarv utförd som vi brukar med en cirkel med 15 cm diameter. Denna hade av snötyngden pressats mot en gren och tydligen hade skarven inte pallat för detta. Klippte bort och skarvade om. Följde sedan 350 mot skogsbilvägen och hittade brottet c:a 70 meter från vägen. Försökte få ihop ändarna, men det fattades några meter. Det verkar som om antennen ligger fastfrusen vid marken längst ner på hygget. Dit orkade jag inte idag. Lämnar det jobbet till i morgon förmiddag.

Inga kommentarer: