Töväder i Hanabäcksliden!

Kom till stugan 0520 som vanligt. Vägen ditupp var bättre än på länge. Gruset hade packat sig av vätan. Konditionerna för dagen var Venezuela och Puerto Rico samt lite NA och eventuellt Panama. Jag gladdes åt Radio Anaco som gick över Ondas de los Médanos på 660. Gjorde inspelningar på de vanliga venezolanerna på 710, 750 och 790. Skall rapportera på nytt. Fick också till bra hörbarhet på WORA - 760. Har lite som jag inte är säker på:

930 Venezuela
1450 Venezuela religiös med La Cariñosa på 1450,2
1560 Radio Maria + en religiös till. Tycker mig höra ett La Voz de la Ezperanza men är inte säker. Väldigt grötigt och murrigt ljud på frekvensen,

Efter 0700 försämrades konditionerna och 0800 var det bara ytterst svaga kvar.

Vid åttasnåret utrustade jag mig med antennlagningsgrejer och gav mig ut för att kolla. Felet på 270 ng var mycket riktigt precis vid första hygget där kabeln gått av i en skarv. Fick gå en bit för att få loss antennen som hade frusit fast i den kvarvarande snön. Jag lyckades dra ihop ändarna, men beslöt mig för att byta ut en bit gammal slät blå FK1,5 som var så skör att isoleringen sprack när man böjde den. Får fixas senare.
Gick vidare till 350 ng. Jag hade mätt 10 ohm på kabeln inne så den borde vara hel eller så är det ett fel i eller nära balunen. Hittade inget fel därute. Skall prova att byta balunen senare.
Packade ihop och körde ner i kurvan för att lyfta upp 350 ng i en klyka. Den hängde påtagligt slak och har säkert ett brott precis ovanför skogsbilvägen.
Körde förbi 370 ng som hänger fint nu.
I morgon far jag nog ut på eftermiddagen och fixar lite. Mäter antennerna vid balunerna först för säkerhets skull. Skall också testa fyrhjulsdriften på skogsbilvägen

Inga kommentarer: